Bij zijn zoektocht naar zijn wortels leert de zoon uit een Indisch repatriantengezin zijn familie waarderen.
Indische duinen
Adriaan Van Dis
Amsterdam: Meulenhoff, 1994
315 p.
90-290-4075-0

In 2012 zond de VPRO de achtdelige documentaire ‘Van Dis in Indonesië’ uit, waarin de bekende Nederlandse schrijver voor het eerst teruggaat naar het land waar een groot deel van zijn familie vandaan komt. Als schrijver en journalist reisde Adriaan van Dis de wereld rond, maar Indonesië was tot in 2011 ‘het land waar ik het meest nooit ben geweest’, zoals hij het zelf zo mooi formuleert aan het begin van elke aflevering. De reeks vormde meteen de aanleiding om Indische duinen te herlezen, dat voor het eerst in 1994 verscheen, intussen al meer dan twintig drukken kent en vertaald is in negen talen (vreemd genoeg, niet in het Indonesisch). Hierbij komen meteen heel wat verschillen met de reeks aan de oppervlakte. Niet zo vreemd natuurlijk, want speelt Indische duinen zich volledig af in Nederland (de anekdotes van zijn familie uitgezonderd), voor de documentaire trok Van Dis dus voor het eerst naar het land waar zijn vader en halfzusjes werden geboren. De reeks volgt twee …Lees verder
De ik-figuur, in Nederland geboren, is lid van een Indisch repatriantengezin dat zich met zijn Japanse-bezettingstijd-ervaringen in 'gastvrij' Nederland tracht te handhaven. Op de zoektocht naar zijn wortels stuit hij op feiten die hem zijn familie leren waarderen - met name zijn gehate gestorven vader. Historische feiten, herinneringen in flashback en eigentijdse belevenissen brengt auteur zonder nostalgie bijeen in een bijzondere familieroman met veel herkenbare situaties en goede sfeertekeningen. De stijl is modern, recht voor zijn raap. Scherp en helder analyserend spaart de auteur zichzelf daarbij ook niet. Hartverwarmend zijn z'n gevoel voor humor en optimisme. Paperback; normale druk.