Italiaans
Mr Gwyn
1
Amsterdam: De Bezige Bij, 2012
191 p.
9789023468189 (hardback)

Jasper Gwyn woont in Londen en is een succesvolle romanschrijver. Als hij op een dag door Regent’s Park wandelt, krijgt hij ineens het besef dat wat hij elke dag doet om de kost te verdienen niet langer bij hem past. Thuisgekomen schrijft hij een artikel bestaande uit een lijst van tweeënvijftig dingen waarvan hij zich voorneemt om ze nooit meer te doen. Een van die dingen is boeken schrijven. Toch begint hij zich na verloop van tijd ongemakkelijk te voelen en krijgt hij last van de drang om te schrijven. Hij krijgt het vage idee dat hij het beroep van kopiist zou willen uitoefenen. Zijn leven verandert door twee gebeurtenissen. Hij ontmoet een dame die hem zegt dat hij zou moeten 'mensen overschrijven' en hij belandt in een kunstgalerie waarin hij een reeks portretten ziet die hem aan het denken zet. Zo komt hij op het idee om portretten te schrijven.
Mr Gwyn richt daartoe een atelier in die de juiste sfeer moet scheppen waarin hij kan schrijven. Alles moet kloppen: de ligging, …Lees verder
Met de ragfijne novelle 'Zijde' verwierf de Italiaanse schrijver (1958) wereldfaam. Zijn werk werd en wordt overal vertaald. 'Mr. Gwyn' is het verhaal van een Engelse romanschrijver die stopt met het schrijven van fictie en kopiist wordt, een schrijver van portretten van mensen die hij geruime tijd, als een schilder, in zijn atelier observeert. Na verloop van tijd raakt de schrijver in een crisis, waarbij hij uit het zicht verdwijnt en werkelijkheid en literatuur een wonderlijk verband aangaan. Deze roman gaat over hoe dicht mensen tot elkaar kunnen naderen, over wat literatuur is, over de onmogelijkheid van direct contact. Het verhaal is raadselachtig en helder tegelijk, filosofisch en psychologisch. Verteltechnisch is het een fascinerend meesterwerk, hoogst origineel, zeer concreet en van een grote diepgang. Kleine druk.

Over Alessandro Baricco

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Niccolò Caranti

Alessandro Baricco (Turijn, 25 januari 1958) is een Italiaans auteur.

Baricco studeerde filosofie en begon in 1990 aan zijn eerste roman. Zijn werk onderscheidt zich omdat het afwijkt van de literaire traditie, maar meer neigt naar de moderne vertelling van films en videoclips.

In het Nederlands taalgebied verschenen de volgende boeken van hem in een vertaling van Manon Smits:

• Oceaan van een zee (De Geus, 1995; De Bezige Bij, 2015)
  • Land van glas (De Geus, 1996; De Bezige Bij, 2015)