De overstap
Anthony Horowitz 1955-
The switch
Antwerpen: Facet, 1995
201 p.
90-5016-190-1

Thomas Arnold David Spencer, in de wandeling Tad genoemd, 13 jaar, zoon van puissant rijke ouders. Verwend tot op het bot maar toch: "Ik wou dat ik iemand anders was". En op een ochtend wordt hij wakker als iemand anders, als de evenoude Bob Snarby, wiens ouders kermisgasten zijn. Grote tegenstelling is niet denkbaar: het slappe, vadsige en veel te dikke rijkeluiszoontje is ineens veranderd in een magere, tanige leeftijdgenoot. Uiterlijk mag de verwisseling geslaagd heten, het duurt wel even eer ze elkanders mentaliteit hebben overgenomen. De auteur heeft, om te voorkomen dat de ouders achterdochtig zouden worden door de gedragsverandering, een val van een paard en tijm snuiven opgevoerd. Er wordt van de lezer wel verwacht dat hij zonder bedenkingen meegaat in de fantasie van Horowitz om ten volle te kunnen genieten van het bizarre verhaal. Naast wat ik dan maar de huis-tuin-en-keuken-misdaad noem waarin Tad, nu Bob, terechtkomt als hulpje van de keiharde misdadiger Finn, is er een ve…Lees verder
Als het miljonairszoontje Tad eens niet zijn zin krijgt, wenst hij dat hij iemand anders is. Reeds de volgende dag wordt de overstap gemaakt en ontwaakt hij als de armoedige Bob, zoon van kermisklanten. Hij wordt gedwongen tot misdaad en in de onderwereld ondervindt hij aan den lijve dat zijn ouders op een criminele manier hun geld verdienen. Na een ontvoering, achtervolging, moord en doodslag wordt hij weer Tad, een andere nu die zijn ouders niet meer nodig heeft. Spannend verhaal met vaart en humor geschreven in makkelijk te begrijpen taal. Het boek is niet geïllustreerd; omslag van Tony Ross. Vanaf ca. 10 jaar.

De overstap

Op een dag krijgt miljonairszoontje Tad eens zijn zin niet en boos wenst hij dat hij iemand anders is. Dankzij de juiste stand van de sterren komt zijn wens diezelfde nacht nog uit. Hij wordt wakker als de armoedige Bob, zoon van kermisklanten. Dat was nu ook niet bepaald wat hij zelf in gedachten had! De confrontatie met een voor hem totaal vreemd bestaan, komt hard aan. Hij moet werken op de kermisstand van zijn (Bobs) ouders en wordt gedwongen tot misdaden. Zijn verhaal is compleet ongeloofwaardig en hij probeert het niet eens uit te leggen, hoewel sommige mensen in zijn omgeving vinden dat hij zich behoorlijk vreemd gedraagt. Na een tijdje krijgt Tad wel schik in de gemaakte overstap en wanneer hij met Bob (in het lichaam van Tad) wordt geconfronteerd is het moeilijk zijn afkeer te verbergen. Bovendien komt hij als straatjongen achter de criminele activiteiten van de firma van zijn vroegere vader. Ontvoering, achtervolging, moord en doodslag zijn allemaal ingrediënten van dit span…Lees verder

Over Anthony Horowitz

Anthony Horowitz (Stanmore, 5 april 1955) is een Britse schrijver. Hij schrijft voornamelijk jeugdboeken, maar ook romans voor volwassenen en scenario's voor televisie (waaronder Midsomer Murders, Agatha Christie's Poirot, Crime Traveller, Crossbow, Foyle's War en Robin of Sherwood).

Horowitz werd geboren in een Joodse familie, afkomstig uit Estland. Zijn vader was zakenman. Op zijn achtste werd hij door zijn ouders naar een streng internaat in Harrow gestuurd. Hij had een hekel aan school, en was er dan ook heel ongelukkig. Later studeerde hij aan de Universiteit van York en werkte daarna acht jaar als tekstschrijver bij een reclamebureau. Toen zijn boeken eenmaal goed verkochten, stopte hij met werken als tekstschrijver. Tegenwoordig schrijft hij kinderboeken en verhalen voor televisieseries.

De Malteser erfenis werd verfilmd onder de titel Just Ask for Dia…Lees verder op Wikipedia