Bevat
Met de groeten van Toets
Axel Bouts
Leuven: Davidsfonds, 2004
354 p.
90-6306-507-8

Drie romans van Axel Bouts met de sympathieke en schrandere Jan Toets -- als inspecteur verbonden aan het politiecommissariaat van Walle -- in de hoofdrol. Drie boeiende en met veel vakmanschap geschreven detectives, geschreven in de periode 1988-1992, maar die qua sfeerschepping, spanning en realisme de tand des tijds met verve hebben doorstaan.

'Wolven' verscheen in 1988 en voert voor de eerste keer inspecteur Toets ten tonele. Bouts maakt in deze knap opgezette misdaadroman een gesmaakte vergelijking tussen de menselijke interacties binnen een groepje personages met diverse sociale en intellectuele achtergrond, en de sociale organisatie van een roedel wolven. De overeenkomsten zijn opmerkelijk en de resultaten evenzo wreedaardig.

In 'Rosé de Provence' (1992) verdwijnt Jean, de avontuurlijke broer van groot-industrieel Jacques Lippens in het pittoreske Saint-Tropez. Jacques Lippens vreest een amoureus schandaal, wat de toekomst van de familieonderneming Rubco zou kunne…Lees verder
Omnibus met drie misdaadverhalen over de Vlaamse politie-inspecteur Jan Toets. In Paradigma (1991) wordt een 50-jarige fysicus vermoord op de dag dat bekend wordt dat aan hem de Nobelprijs voor fysica is toegekend. Is de dader een van Persijns collega's, of is een van zijn vele minnaressen de schuldige? Verfilmd voor televisie door de BRT in 1992. Inspecteur Toets combineert zijn vakantie in de Provence met een discreet onderzoek naar de aldaar verdwenen broer van een rijke Vlaamse industrieel in Rosé de Provence (1992). In Wolven (1988, de eerste 'Toets', maar in de omnibus als laatste opgenomen) wordt een Vlaams politicus en industrieel de morgen na zijn feestje met familie, vrienden en collega's vermoord aangetroffen in zijn luxueuze villa. Toets krijgt tijdens de ondervragingen van de twaalf verdachte 'wolven' (allemaal met motief en zonder alibi) inzicht in het oppervlakkige wereldje van de high society waarin eerzucht, corruptie en gebrek aan seksuele moraal centraal staan. Dri…Lees verder

Over Axel Bouts

Axel Bouts, pseudoniem van Jan Verhenne (Kortrijk, 2 mei 1938), is een Vlaams schrijver en civiel ingenieur. Hij is de geestelijke vader van inspecteur Toets uit de politieromans.

Axel Bouts is gehuwd met beeldend kunstenares Ghis Devos en heeft met haar twee kinderen. Na zijn studie scheikunde aan de Katholieke Universiteit van Leuven ging hij aan het werk in het bedrijfsleven. In 1981 debuteerde Bouts als romanticus met het boek Martin & Martins, waarmee hij tevens de prijs voor het beste literaire debuut won. Later schreef hij zijn boeken in diverse genres. In zijn eerste romans speelden zijn ervaringen in het bedrijfsleven een grote rol.

Werken

• Martin & Martins (1981)
  • De Glazen Deur (1983)