287 p.
Aantekening
Vervolg op: Jasper en zijn knecht
9789029542081 (paperback)

De waarheid liegen

Gerbrand Bakker schreef met Knecht, alleen een opgewekt boek over depressie. Zijn gebrek aan opsmuk is een blijk van zijn literaire meesterschap.

Niet meer dan twee weken, zegt de apotheker in Slovenië nog streng tegen Gerbrand Bakker, als hij de Alprazolam ophaalt die zijn psychiater hem telefonisch heeft voorgeschreven. Het is een middel dat kort gebruikt kan worden bij een angstaanval, maar dat sterk verslavend is.

Bakkers autobiografische Knecht, alleen draait om de depressie die hem trof na de dood van zijn hond Jasper. Over Jasper publiceerde hij in 2016 Jasper en zijn knecht. En ja: Bakker is van die twee de knecht, niet alleen van zijn veeleisende, onmogelijke hond, maar ook van zijn medicatie, van zijn depressie én in de liefde. Hij trekt zich terug in zijn huis in de Eifel, waar hij geconfronteerd wordt met zijn eenzaamheid.

Libidoverlies

Schrijfster Pauline Slot en 'vriend Henk van hondje Bas' besluiten hem op sleeptouw te nemen naar een schrijf- en yogaretraite in Griekenland. Drie singles die zich met wisselend succes door het leven worstelen rijden in een auto (Gerbrand durft ni…Lees verder

Nooit staat er zomaar iets

Eerlijk, onderzoekend en kritisch schrijft Gerbrand Bakker over zijn depressie. Met Knecht, alleen laat de auteur zien hoe goed het egodocument hem ligt.

Hij is als kind niet misbruikt en niet verwaarloosd. Amper geslagen. Een redelijk onbezorgde jeugd: veel buiten, veel dieren, hij mocht doen wat hij wilde. 'Het was goed', aldus Gerbrand Bakker (1962) in Knecht, alleen, zijn tweede Privé-domein, waarin hij zich afvraagt waar dan toch zijn depressie vandaan komt. Want ook in zijn latere leven zijn er geen opzienbarend vreselijke dingen gebeurd.

Nou ja, de hond, die ging wél dood. Jasper, weet u nog wel, uit voorganger Jasper en zijn knecht. De knecht was Bakker zelf, die talloze uren achter zijn moeilijke hond aan jakkerde en almaar diens plasjes in huis opdweilde. En nu is de knecht dus alleen. Alleen met zijn depressie, die niet door Jaspers dood is veroorzaakt maar schijnbaar zomaar is ontstaan - al spelen omgevingsfactoren wel een rol. Die manische logé was niet bevorderlijk, net zomin als de bijtende oppashond of de moeizame roadtrip naar Griekenland. Maar belangrijker dan te weten waar een depressie…Lees verder

Dagboeknotities van de bekende Nederlandse schrijver Gerbrand Bakker (1962), in de vooraanstaande ‘Privé-domein’ serie, het vervolg op ‘Jasper en zijn knecht’. Bakker is vooral bekend van zijn verfilmde roman ‘Boven is het stil’. De hond Jasper is dood, de knecht is alleen achtergebleven en raakt in een depressie. Op een roadtrip naar Griekenland met twee vrienden geraakt de auteur in diepe angst, wordt paranoia en vervreemdt van zichzelf. Antidepressiva houden hem op de been en na een diep dal komt hij er langzaam bovenop. Pillen beheersen zijn leven, evenals gesprekken met een seksuologe en zijn gebrek aan libido. Ook schrijft hij over zijn huis en tuin en zijn teruggetrokken bestaan in de Eifel. Overpeinzingen over zijn homoseksualiteit, ontbreken van een relatie, familie en vrienden en de Amsterdamse schrijverswereld vullen de pagina’s. De prachtige en liefdevolle beschrijvingen van dier en natuur maken dit egodocument compleet. In kale stijl geschreven doodeerlijk en serieus vers…Lees verder

Over Gerbrand Bakker

Gerbrand Bakker kan verwijzen naar:

• Gerbrand Bakker (medicus)