1
Amsterdam: Meulenhoff, 2015
366 p.
9789029090438 (hardback)

Chercher la femme

ROMAN. Een nieuwe Grøndahl is altijd iets om reikhalzend naar uit te kijken. Slaagt de topspits van de Deense literatuur er weer in de hooggespannen verwachtingen in te lossen?

"Ik ben, vrees ik, verslaafd aan Grøndahl." Het is een uitspraak van Arnon Grunberg die al jaren op de kaften van Grøndahls boeken prijkt, als een bericht van gewicht. De Deense schrijver Jens ChristianGrøndahl (°1959) levert iedere twee jaar een roman af, dus dat Grunberg verslaafd is, weten we inmiddels wel. Alleen vraag ik me af of Grunberg dat nog steeds is na het lezen van Portret van een man.

Ik moet bekennen, ik ben ook verslaafd. Iedere roman van Grøndahl is voor mij het dieptelood neerlaten in mijn ziel en mijn sterfelijkheid in ogenschouw nemen via heerlijk elitaire taal. Gestraft worden met mooiheid, wat is zaliger? Grøndahls laatste romans hadden loslaten als thema; loslaten van wat belangrijk is in het leven, loslaten van idealen, van verlangens en vooral van verwachtingen. Waardig afbladderen dus.

Die evolutie wist Grøndahl steeds pijnlijk goed te formuleren, in zinnen die als scherpschutters verdekt opgesteld lagen tussen heen en weer deinende grassprie…Lees verder

'Ik ben elke dag wel even gelukkig'

Jens Christian Grøndahl debuteerde dertig jaar geleden en schreef dertig boeken.Portret van een man, zijn jongste roman, is pas in het Nederlands vertaald. 'Nu ik ouder ben, weet ik dat verlangen gaandeweg geduldiger wordt.'

Jens Christian Grøndahl komt recht van de luchthaven in Zaventem als ik hem in een koffiehuis vlak bij het Antwerpse stadhuis ontmoet. De Deense schrijver heeft een band met deze stad. 'Mijn zoon heeft hier een jaar fotografie gestudeerd aan de kunstacademie. Hij vond het geweldig. Ik ben een paar keer op bezoek geweest. Nu werkt hij als fotograaf in Kopenhagen, maar hij heeft een prima Europees netwerk. Dat is belangrijk voor jonge kunstenaars. In kleine landen zoals Denemarken is het moeilijk om van je kunst te leven. Dat geldt ook voor een schrijver. Je moet uitbreken.'

Grøndahl (55) spreekt bedachtzaam, met dezelfde rustige zinnen waar ook zijn jongste roman in grossiert.Portret van een man is het verslag van een weinig spectaculair leven. Grøndahl plaatst zijn hoofdpersonage tegenover de vrouwen die zijn leven hebben bepaald, de verschillende liefjes, een lerares Duits, de moeder van een van zijn leerlingen, zijn vrouw, een minnares, zijn moeder. Het boek valt uiteen in …Lees verder

De ik-persoon in deze roman is naamloos, loopt tegen de zestig en blikt terug op zijn leven. Hij komt uit een eenvoudig gezin, dat hij langzaamaan ontgroeit als hij in aanraking komt met kunst, cultuur en muziek. Cruciaal is dat zijn moeder, die ook buiten het gezin naar andere waarderingen zocht, overlijdt. Dit verlies werkt door in zijn relaties met vrouwen. Zijn huwelijk met Maria, die uit een welgesteld milieu komt en psychotherapeut is, loopt spaak. Maria kleineert hem als hij hun kleine dochter Julia meeneemt naar een museum om met haar de schoonheid van kunst te beleven. Als leraar en mentor op een middelbare school verzint hij activiteiten om de moeilijk bereikbare pubers in aanraking te brengen met kunst en cultuur. Vrouwen en seksualiteit spelen een belangrijke rol in zijn leven, maar hij zit in een spagaat. Hij wil zijn dochter een veilige plek bieden en hij houdt ervan zich afgezonderd van de wereld te verdiepen in literatuur en muziek. Hij protesteert niet als een vrouw h…Lees verder

Over Jens Christian Grøndahl

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Georges Seguin (Okki)

Jens Christian Grøndahl, (Lyngby, 9 november 1959) is een Deens schrijver. Zijn werk werd in binnen- en buitenland genomineerd voor, en bekroond met verschillende literaire prijzen. Zo ontving hij onder meer De Gyldne Laurbær voor zijn roman Lucca (in 1999) en stond hij met zijn boek An altered light in 2006 op de shortlist voor de International IMPAC Dublin Literary Award.

Grøndahl studeerde filosofie van 1977 tot 1979. Zijn eerste boek, het realistisch geschreven Kvinden i midten, verscheen in 1985. Daarna volgden met regelmatige intervallen een vijftiental andere romans. Hij schreef daarnaast echter ook essays, toneelstukken en teksten voor de radio. Liefde, en de relaties van moderne koppels, vormen de leidende thema's in zijn werk.

• 1985 Kvinden i midten
  • 1986 Syd for floden
  • 1988 Rejsens bevægelser