The lowland
1
Amsterdam: Meulenhoff, 2013
429 p.
9789029088404 (paperback)

Eenzame zielen

T wee broers is Lahiri's eerste roman sindsDe naamgenoot uit 2003. Udayan wordt geëxecuteerd vanwege zijn politiek activisme. Zijn broer Subhash trekt van Calcutta naar Rhode Island en trouwt met Gauri, Udayans zwangere weduwe.Twee broers toont hoe die levens zich ontwikkelen, vooral over dit tweede huwelijk van Gauri. Het verhaal ...

T wee broers is Lahiri's eerste roman sindsDe naamgenoot uit 2003. Udayan wordt geëxecuteerd vanwege zijn politiek activisme. Zijn broer Subhash trekt van Calcutta naar Rhode Island en trouwt met Gauri, Udayans zwangere weduwe.Twee broers toont hoe die levens zich ontwikkelen, vooral over dit tweede huwelijk van Gauri. Het verhaal is episch, we volgen de personages tot ze bejaard zijn. Lahiri slaagt er goed in om tot deze eenzame zielen door te dringen. De roman bevat krachtige passages over ouderschap, de kindertijd, de manier waarop we tijd beleven, over oud worden. Lahiri gooit de boeg niet om met dit boek. Ze verdiept zich in haar oude thema's en doet dit op een kalme, precieze manier.

JHUMPA LAHIRI

Twee broers.

Vertaald door Ko Kooman, Meulenhoff Boekerij, 432 blz., 19,95 ? (e-boek 12,99 ?). Oorspronkelijke titel: 'The Lowland'.

¨¨¨¨è

Calcutta, 1971. Nadat zijn broer Udayan vanwege zijn rol bij een aanslag door een communistische cel is gedood door het leger, huwt de in Amerika wonende Subhash diens zwangere echtgenote, om deze Gauri zicht te bieden op een beter leven. Subhash is als een vader voor Gauri’s onwetende dochter Bela, maar op zekere dag is Gauri vertrokken, alleen een afscheidsbrief achterlatend. Na een wat trage start ontwikkelt zich een prachtige en sfeervolle roman, waarin Lahiri toont hoe het deze drie personages in Amerika en de ouders van de broers in India vergaat. De schrijfster vertelt op kalme toon en laat ingrijpende gebeurtenissen meer zien via beeldende details dan dat ze deze met woorden beschrijft. Lahiri (1967), geboren in Engeland, op jonge leeftijd verhuisd naar de VS en sinds kort wonend in Italië, publiceerde onder meer de verhalenbundel 'Een tijdelijk ongemak' (bekroond met de Pulitzer Prize) en de verfilmde roman 'De naamgenoot'. In 'Twee broers' schrijft ze opnieuw met veel inlevi…Lees verder

Over Jhumpa Lahiri

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Carlo.benini

Nilanjana Sudeshna Lahiri (Londen, 11 juli 1967) is een Amerikaans schrijfster van Indiase komaf die gekend is onder de naam Jhumpa Lahiri.

Lahiri werd in Engeland geboren uit ouders afkomstig uit de regio West-Bengalen in India. Ze groeide op in de Verenigde Staten en gebruikte al snel haar bijnaam Jhumpa als voornaam. Ze is vooral gekend vanwege haar bundels korte verhalen. Voor de bundel Interpreter of Maladies kreeg ze in 2000 de Pulitzerprijs. Haar debuutnovelle The Namesake werd verfilmd. Ze is lid van de President's Committee on the Arts and Humanities.

Werk

Korte verhalen

• Interpreter of Maladies 1999 (Pulitzerprijs 2000; Ned. vert. Een tijdelijk ongemak, vert. Marijke Emeis. Amsterdam: Meulenhoff, 2011)