Marianne Fredriksson
Zweeds
Anna, Hanna och Johanna
Breda: De Geus, 1997
351 p.
90-5226-474-0

Tussen Kerstin Ekmans sociaal realisme en Selma Lagerlöfs rijke literaire schilderingen bevindt zich met een geheel eigen stijl de Zweedse schrijfster Marianne Fredriksson (1927), die in deze roman d.m.v. een 'familiekroniek' vanuit het vrouwelijk perspectief de lotgevallen van drie generaties vrouwen beschrijft: de boerendochter Hanna uit het ruige archaïsche Dalsland, Johanna die ondanks haar politiek bewustzijn de echtelijke sleur niet kan doorbreken, en Anna de carrière-vrouw, die door de bezoeken aan de demente Johanna ervan doordrongen wordt hoe wezenlijk de invloed van de 'voormoeders' op hun vrouwelijke nakomelingen is. Oprecht, zonder sentimentaliteit en romantische verhullingen volgt Fredriksson de sterke en zwakke kanten van haar personages, vrouwen en mannen. Invloeden van lang verstreken tijden worden zichtbaar. Bijzonder mooie en krachtvolle roman. Uitstekende vertaling. Gebonden; kleine druk, duidelijke bladspiegel, mooie omslagfoto. Het boek kreeg de Publieksprijs 1998.

Over Marianne Fredriksson

Marianne Fredriksson (Göteborg, 28 maart 1927 – Österskär, 11 februari 2007) was een Zweeds schrijfster en journaliste.

Ze groeide op in Göteborg als dochter van een scheepsbouwer. Haar moeder was huisvrouw en zorgde voor de twee kinderen. Na haar studie ging zij werken bij de plaatselijke krant, Göteborgstidningen.

Getrouwd met een zeeman koos Fredriksson er niet voor om haar bezigheden te beperken tot het opvoeden van haar kinderen, maar ze wilde het moederschap combineren met een carrière in de journalistiek. Eerst werkte ze in Göteborg als journalist. Na haar verhuizing naar Stockholm werkte ze als hoofdredacteur van een aantal tijdschriften: Allt i Hemmet (Over wonen), Vi Föräldrar (Ouders van nu) en Allt om mat (Over eten en drinken). Van 1974 tot 1989 werkte ze als redactiechef voor de krant Svenska Dagbladet.

Op haar tweeënveertigste raakte Fredriksson in een diepe depressie. Twee jaar psychoanalyse hielpen haar…Lees verder op Wikipedia