Oscar Van den Boogaard
1
Amsterdam: De Bezige Bij, 2013
170 p.
9789023473787 (paperback)

In De tedere onverschilligen raakt de 33-jarige Amsterdammer Albert in één dag zijn baan, vriendin en minnares kwijt. Vrienden bij wie hij terechtkan heeft hij nauwelijks en familie al evenmin.
De titel van de roman herinnert aan de hoofdpersoon uit Albert Camus’ De vreemdeling. Schoorvoetend stelt die zich open voor ‘de tedere onverschilligheid van de wereld’, ook al blijft hij overtuigd van de zinloosheid van het bestaan. Een gelijkaardige evolutie maakt de door Oscar Van den Boogaard in het leven geroepen Albert door. We leren hem kennen als een gelaten man die ambitieloos de puinhoop van zijn leven overschouwt, als iemand die bang is om zich te binden en zich overbodig voelt. Veel van zijn banale handelingen en waarnemingen illustreren hoezeer hij met zijn eigen ik begaan is. Wanneer hij bijvoorbeeld ontwaakt in een hotelkamer in Napels, gaat het zo: ‘Zwetend word ik wakker. Ik kijk op mijn horloge; de wijzers staan stil. Ik heb zin om te blijven liggen, maar de…Lees verder
De Nederlandse schrijver (1964), die inmiddels een twintigtal titels op zijn naam heeft staan (proza en toneel) en die vertaald en succesvol is, heeft met 'De tedere onverschilligen' niet zijn beste boek geschreven. Het verhaal is dun als de uitgave zelf: na een avontuur met een leerlinge wordt een leraar ontslagen, zijn vriendin verlaat hem en hij verliest zijn minnares. Vervolgens vertrekt hij naar Napels, wordt daar beroofd en krijgt een bijzondere vriendschap met een octopusvisser. Centraal staat het idee van keuzes maken en vrijheid verwerven. Van den Boogaard verweeft nogal wat verwijzingen naar andere auteurs in de tekst, maar haalt stilistisch noch hun niveau, noch zijn eigen vroegere kwaliteit. Veel clichés en weinig fonkeling, nauwelijks diepgang en een zich van feitje naar feitje voortslepend plot vol toevalligheden maken het er niet beter op. Deze schrijver heeft meer in zijn mars dan hij nu laat zien. Normale druk.

Over Oscar Van den Boogaard

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Marcel Lennartz

Oscar van den Boogaard (Harderwijk, 30 mei 1964) is een Nederlandse schrijver.

Leven en werk

Van den Boogaard groeide op in Suriname en in Nederland. Hij werkte korte tijd op een advocatenkantoor alvorens zich fulltime aan het schrijven te wijden.

Onder zijn eigen naam publiceerde hij romans bij Querido, De Arbeiderspers, De Prom en De Bezige Bij. Onder het pseudoniem Emmanuel Lipp schreef hij, samen met zijn partner Steven Van Watermeulen, de roman Chinchilla Song. Met Van Watermeulen schreef hij tevens de roman Zeeduivel voor Amalia, onder het pseudoniem Pearl Sweetlife. Deze beide romans werden bij De Geus gepubliceerd.

Reeds vele jaren verschijnt er elke vrijdag een column van zijn hand in de Vlaamse krant De Standaard. Voorheen publiceerde hij deze column op maandag, onder de titel De man op maandag.

Van den Boogaard was van 2011 tot 2016 artistiek directeur van het Hoger …Lees verder op Wikipedia