Roofvogels
Robin Kerrod
Birds of prey
Amsterdam: De Lantaarn, 2000
59 p. : ill.
90-5426-022-X

Roofvogels variëren enorm in grootte. Maar liefst 40 dwergvalken zouden op de gestrekte vleugels van een Andescondor kunnen zitten. Wie zijn roofvogels? En wat is er allemaal fijn om weten over deze prachtige dieren? Hoe jagen ze? Hoe planten ze zich voort? Waar leven ze? In dit Time Life kinderboek uit de serie 'Dieren in het wild' wordt het uitgelegd in thematische blokken van dubbele pagina's met duidelijke tekst en vooral met veel en veelzeggende foto's. De vormgeving is modern, met het accent op visuele informatie vergezeld van kortere stukken informatie. Net als bij de andere boeken in dezelfde reeks (bv. Vlinders, Grote katten, Spinnen, Olifanten) zijn er her en der gedetailleerde tekeningen die tonen hoe een vogellichaam in elkaar zit en werkt, hoe de vogeltrek verloopt, en tekstjes die ons niet alleen iets over roofvogels leren maar ook over de wijze waarop de mensen tegen hen aankijken. Tussen de spectaculair mooie foto's staan schattige bosuilskuikens te kijk, zien …Lees verder
Aspecten van het leven van roofvogels worden op informatieve en originele wijze belicht. Geen bespreking per soort, maar gegevens over de manier van leven en overleven worden naar diverse soorten verduidelijkt. Zo kan een vogelsoort op verschillende plaatsen genoemd en afgebeeld worden al naar gelang het punt waarvoor aandacht gevraagd word, zoals jagen, vissen, baltsen etc. Deze manier van presenteren komt eerst wat onordelijk over, maar de losse verteltrant die hierdoor ontstaat, werkt toch heel aardig, zeker voor de leeftijdsgroep waarvoor het boek bedoeld is. Kleine omkaderde verhaaltjes over vogels uit vooral de oudheid verlevendigen hier en daar de bladspiegel. De kleurenfoto's zijn prachtig en laten o.a. in speciale hoofdstukjes bijzonderheden als duiken, vliegen, uit het ei komen, in fasen zien. Vanaf ca. 10 jaar. Ook voor oudere kinderen en volwassenen valt er nog genoeg uit te leren. Voorzien van woordenlijst en register. Enigszins vergelijkbare uitgave: H. J. van den Brink…Lees verder