Thomas Verbogt
[Amsterdam]: Nieuw Amsterdam, 2019
140 p.
9789046825662 (hardback)

Het leven wordt geleefd

Verhalen. Het gaat uitstekend met Thomas Verbogt, dank u. En met zijn verhalen.

'Je kunt wel deel uitmaken van een samenleving, maar het is ook nuttig er zo nu en dan doorheen te lopen.' De verhalen van ­Thomas Verbogt (66), die met Olifant van zeep zijn vijfendertigste boek publiceert, wemelen van dit soort geestige, diepzinnige en tegelijk luchtige zinnen. 'Hij wil niet moeilijk doen, het leven is een avontuur waarvoor je kiest, maar dat kan alleen als je accepteert dat het avontuur ook voor jou kiest', is er nóg zo een, die vooral een schaterlach opwekt als je leest dat het avontuur zich afspeelt in een supermarkt, waar een onhandige intellectueel wordt gevraagd mee te doen aan een enquête.

Verbogt - sommige verhalen gaan gewoon over 'Thomas Verbogt' - beleeft allerlei avonturen in het dagelijks leven, en weet daar op papier een meesterlijke draai aan te geven. 'De namiddag is een fijn tijdstip. Dan heb je daarna nog iets aan je dag, zoals dat heet. Ik ben iemand die graag zo lang mogelijk iets aan zijn dag heeft', heet het in het ve…Lees verder

Lekker tobben met Thomas Verbogt

Weinig dingen zijn moeilijker dan het goed in elkaar zetten van een grap, weet Katinka Polderman, die hier haar liefde bezingt voor Thomas Verbogt. Want die kan het. In Olifant van zeep is hij op zijn best.

Er bestaat een misverstand over kunst in het algemeen en literatuur in het bijzonder: het moet moeilijk zijn. Een dun boek dat - zoals dat heet - lekker wegleest, is verdacht, zéker als je er af en toe onbedaarlijk om kunt lachen. Moeilijk en ernstig staan voor kwaliteit; wanneer iets eenvoudig is en geestig, is het vast te makkelijk om echte kunst te zijn. En dat terwijl weinig dingen moeilijker zijn dan het goed construeren van een grap. Wanneer een schrijver te weinig uitlegt, moet de lezer langer nadenken dan goed is voor het verrassingseffect. Legt de schrijver te veel uit, dan is de grap ook weg. Naast de hoeveelheid informatie luistert ook de woordvolgorde nauw en moet de schrijver heldere beelden kunnen oproepen.

Er zijn maar heel weinig schrijvers die het construeren van grappen op schrift tot in de puntjes beheersen. Thomas Verbogt is er een van, en misschien wel de beste. Sinds ik hem vier jaar geleden ontdekte, kijk ik reikhalzend uit naar nieuw werk en ha…Lees verder

'Olifant van zeep' neemt je mee in de absurde gedachten van Verbogt (1952) die zijn ingedeeld als een verhalenbundel. Het is alsof je een tijdje in zijn hoofd zit. De gedachten zijn gewone alledaagse dingen. Soms saai en oubollig, waarvan je je afvraagt waarom je dit leest en of je wel wil weten wat een man van oudere leeftijd allemaal denkt. Maar soms ook grappig en lollig. Verder haalt hij herinneringen op. Aan de indeling van het boek valt op dat alle hoofdstukken namen hebben, maar slechts één uit genummerde paragrafen bestaat. En het aan de boektitel gelijknamige hoofdstuk is nota bene een verhaal dat geen onderdeel van de schrijvers gedachten is. Dit kan voor verwarring zorgen. Dat Verbogt al veel boeken op zijn naam heeft staan, is te merken aan zijn prachtige, literaire schrijfstijl. Het boek zal met name in de smaak vallen bij mensen die van mooi geschreven Nederlandse taal houden.

Over Thomas Verbogt

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Calimero54

Thomas Verbogt (Nijmegen, 9 december 1952) is een Nederlands schrijver van vooral romans en verhalen.

Leven en werk

Hij doorliep het Canisiuscollege in Nijmegen en studeerde vervolgens Nederlandse taal- en letterkunde aan de Katholieke Universiteit Nijmegen. In 1979 verhuisde hij van Nijmegen naar Arnhem, waar hij zestien jaar woonde. In 1981 debuteerde hij met de verhalenbundel De feestavond. In 1995 vestigde hij zich in Amsterdam.

Verbogt is een veelzijdig schrijver: hij schrijft verhalen, romans, toneelstukken en cabaretteksten, onder andere voor Nilgün Yerli. Hij heeft columns in onder meer De Gelderlander en Propria Cures. In veel van zijn literaire werk, dat deels autobiografische elementen bevat, staat de thematiek van de herinnering centraal, waarbij de confrontatie met gebeurtenissen uit de jeugd zorgt voor een wending in het leven van de volwassene. Verbogts manier van vertellen is door critici 'filmi…Lees verder op Wikipedia