Een vrijgezelle tv-persoonlijkheid probeert de blinde vlekken in zijn voorgeschiedenis in te kleuren.
Verdwenen tijd
Thomas Verbogt
[Amsterdam]: Nieuw Amsterdam, 2009
223 p.
9789046805572

Het cliché zegt dat de kindertijd een zorgeloze periode is. Als kind leef je immers onder de vleugels van je ouders, die erop toezien dat wat je doet geen al te kwalijke gevolgen heeft. Toch kunnen ook de handelingen van een kind anderen ongewild groot leed bezorgen. Het kan dan best dat het kind zich slechts (veel) later écht kan realiseren wat het veroorzaakt heeft. De schok moet op zo'n moment bijzonder groot zijn.

Het is pas helemaal op het einde van Thomas Verbogts Verdwenen tijd dat je je realiseert dat het boek dáárover gaat. Over een kind dat in zijn jeugd een drama veroorzaakt heeft en zich daar nooit van bewust is geweest, totdat het er in zijn volwassen leven plots mee wordt geconfronteerd. Vanaf dat moment kan je het boek voor een tweede keer, met heel andere ogen, lezen.

Tot aan de passage die de kentering brengt, geeft Verdwenen tijd immers de indruk over iets heel anders te gaan. Met name over een man van middelbare leeftijd, Robert van Noo…Lees verder
Deze psychologische roman heeft hetzelfde effect als de dagelijkse column van de auteur (1952) in De Gelderlander: een vluchtige verzoening met het vreemde bestaan. Ook in dit tweeëntwintigste boek weet Verbogt de blinde vlekken in het onbestaan van de hoofdfiguur, de vrijgezelle tv-persoonlijkheid Robert van Noorden, kleurig te aquarelleren zonder ze scherp te omlijnen. Lichtvoetig proza, dat boeit omdat het als het ware boven de materie zweeft en de lezer daarmee even boven de zwaartekracht van het leven opheft. Een verhaal over het contrast tussen binnen- en buitenkant. Over schuld en vergeten. Over vrouwen en vriendschappen. En uiteraard – gelet op de titel – over de tijd in vele maten, in elk geval over de verleden en verloren tijd, zoals een melancholiek auteur betaamt. De columnschrijver zien we terug in de vaak ultrakorte hoofdstukjes, soms van twee pagina’s. Maar de 34 getitelde hoofdstukken samen geven als geheel toch eenheid aan Roberts gefragmenteerde bestaan. Knap literai…Lees verder

Over Thomas Verbogt

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Calimero54

Thomas Verbogt (Nijmegen, 9 december 1952) is een Nederlands schrijver van vooral romans en verhalen.

Leven en werk

Hij doorliep het Canisiuscollege in Nijmegen en studeerde vervolgens Nederlandse taal- en letterkunde aan de Katholieke Universiteit Nijmegen. In 1979 verhuisde hij van Nijmegen naar Arnhem, waar hij zestien jaar woonde. In 1981 debuteerde hij met de verhalenbundel De feestavond. In 1995 vestigde hij zich in Amsterdam.

Verbogt is een veelzijdig schrijver: hij schrijft verhalen, romans, toneelstukken en cabaretteksten, onder andere voor Nilgün Yerli. Hij heeft columns in onder meer De Gelderlander en Propria Cures. In veel van zijn literaire werk, dat deels autobiografische elementen bevat, staat de thematiek van de herinnering centraal, waarbij de confrontatie met gebeurtenissen uit de jeugd zorgt voor een wending in het leven van de volwassene. Verbogts manier van vertellen is door critici 'filmi…Lees verder op Wikipedia