Pools
Sezon w Wenecji
Amsterdam: Em. Querido's Uitgeverij, 2019
119 p.
9789021416816 (hardback)

Venetië in de kelder

Novelle. Venetië heeft veel gezichten. Van veraf lijkt het een schitterende luchtspiegeling, maar zodra je er middenin zit, wordt het een labyrint waarin je verloren loopt. Een beetje zoals de volwassen wereld eruitziet voor een aanstormende puber.

Zomer 1939. Marek is negen en aan de vroegrijpe kant. Hij beleeft een groeispurt: wie hem een tijd niet meer zag, begroet hem steevast met de vaststelling dat hij erg groot is geworden, bijna een man al. De pubertijd bestond toen nog niet, wat psychologische ontwikkeling betreft, was het alles of niets en Marek voelt dat hij stilaan voor het alles zal moeten kiezen.

De omstandigheden zijn er dan ook naar. Volwassenen praten op fluistertoon over moeilijke onderwerpen en kappen hun gesprekken abrupt af als er kinderen in de buurt zijn. Nu en dan herkent hij begrippen uit de avonturenromans die hij leest. Mobilisatie. Artillerie. Oorlog. De betekenis van deze woorden dringt tot hem door naarmate de buitenwereld steeds harder op de poorten beukt van de idylle die zijn familie tijdens die warme zomer voor zichzelf in stand tracht te houden.

Met die familie heeft Marek het overigens getroffen. Zijn ouders, grootouders en de zussen van zijn moeder behoren tot de Poolse gegoe…Lees verder

Marek is een jongen die er van droomt om naar Venetië te gaan. Zolang hij zich kan herinneren reist zijn familie er veel naar toe. In de zomer van 1939 mag hij met zijn moeder mee naar Venetië en hij leest boeken en knipt plaatjes uit van de stad. Maar dan gaat de reis niet door. Hij begrijpt het niet zo goed, maar ze gaan naar zijn tante op het platteland in Polen. Langzaamaan beseft hij dat er oorlog komt. In de kelder van het huis ontdekt hij een plas water die snel groter wordt: een geneeskrachtige bron. Zijn tante komt met het voorstel om beneden in het water Venetië na te bouwen en met oude spullen bouwen ze de stad na. Hun fantasiewereld verdrijft de werkelijkheid van de oorlog. Geschreven in een prachtige, poëtische taal. In het verhaal voel je als lezer steeds de dreiging van de oorlog en word je vanaf het begin meegenomen in de gevoelswereld van een jongen van circa tien jaar. Duidelijke druk. Eerste boek van de Poolse auteur (1930-2016) dat in het Nederlands is vertaald.